czwartek, 15 maja 2014

5 rzeczy, które zwiększą radość z jazdy

1. Hamulce hydrauliczne

Jeżeli nie posiadasz w swoim rowerze hamulców hydraulicznych, a planujesz trochę pozjeżdżać to dobrze zastanów się nad ich zakupem. Oczywiście nie są niezbędne, sam kiedyś jeździłem w Czarnej na v-breakach i jakoś dałem radę.Należy pamiętać, że hamulce to jeden z najważniejszych elementów w rowerze, to od nich często zależy nasze zdrowie. Oprócz tego dzięki hamulcom hydraulicznym możesz bez problemów hamować jednym palcem co pozwoli Ci na lepszy chwyt kierownicy i tym samym da odpocząć Twoim dłoniom, palcom i przedramionom. Rodzajów hamulców hydraulicznych są tysiące, ale nawet najtańsze są lepsze od mechanicznych, jednak warto dołożyć trochę więcej i kupić te ciut lepsze.
Avid Juicy Ultimate Disc Brake
Hamulec Avid Juicy Ultimate

 Czym należy sie kierować przed zakupem hydraulików?  Łatwością serwisu ( wymiana klocków hamulcowych, odpowietrzanie itp)Możliwościami konfiguracji- są one bardzo przydatne, na przykład:odległość klamki od kierownicy. W niektórych hamulcach odległość klamki reguluje się wbudowanym przekrętełkiem, w innych trzeba użyć klucza imbusowego. Oba sposoby są proste, ale wbudowane przekrętełko znacznie ułatwia życie, zwłaszcza na początku używania, kiedy ustawiamy hamulce pod siebie. Przed zakupem jakichkolwiek hamulców dobrze jest poczytać opinie ludzi na jakichś forach. Na koniec powiem coś bardzo ważnego: im lepiej hamujesz, tym szybciej jedziesz.

2. Szersza kierownica

Kolejny ważny element. Szersza kierownica to przede wszystkim lepsza pozycja w trakcie jazdy, co z tym idzie, lepsza kontrola. Pomaga na wielu elementach trasy takich jak: Bandy, kamienie, hopki. Moja pierwsza kierownica miała szerokość 68cm, kiedy przesiadłem się na 78cm jeździło mi się o wiele lepiej. Dzisiaj nie wyobrażam sobie węższej kierownicy w rowerze zjazdowym, czuje się wtedy jakbym jechał na kolarzówce.

Mountain bike Handlebar
Ta sama kierownica o różnych wzniosach
 Nie można też przesadzać, są kierownice o szerokości 81cm, ale dla mnie to już za szeroko. Tak szeroki kokpit zostawię dla dużych ludzi. Jeżeli nie wiesz jaka szerokość jest dla Ciebie odpowiednia to najlepiej pożycz od kogoś, pojeździj parę razy, wróć do poprzedniej szerokości i oceń jak lepiej jest Ci lepiej. Zawsze można kupić też najszerszą, z tego co wiem to jest to 81cm, i skracać według uznania. Na wielu kierownicach narysowana jest podziałka, więc nie trzeba męczyć się z pomiarami i bać się, że przytnie się nierówno. Przyciąć można zwykłą gumówką.

3. Opony z podwójnym oplotem.

O co chodzi? Wewnątrz opony na bokach znajduje się więcej splecionych włókien, które znacznie zwiększają jej wytrzymałość-potocznie dwuścianki. Co daje podwójny oplot?
Opony Maxxis Minion DH 2ply
Chyba najbardziej popularna opona zjazdowa. Maxxis Minion DH
 Zwiększa wytrzymałość opon, przez to też dętki. W oponach z pojedynczą ścianką dętki lubią się przebijać i robią to często. Często doprowadzało mnie to do szału jak na początku trasy pękała mi dętka. Większa ilość włókien radzi sobie doskonale, dętki pękają bardzo rzadko. Kiedyś na jednodniowy wyjazd brałem 2-3 dętki, teraz biorę tylko jedną, tak na wszelki wypadek. Jest jedna zasadnicza wada grubszych opon- waga. Potrafią one ważyć ponad kilogram. Jeżeli walczysz o każdy gram w rowerze, to spróbuj innych metod zwalczania "kapci"

4. Gripy

Wracamy do kokpitu. Każdy zjazdowiec wie co to znaczy ból w palcach. Czasami jest on tak nieznośny, że trzeba się zatrzymać i dać odpocząć dłoniom. Pamiętam jak byliśmy w Austrii i po trzecim dniu jeżdżenia całe przedramiona nam spuchły i nie mogliśmy jeździć, bo nie wytrzymywaliśmy bólu. Lepsze gripy lepiej stłumią drgania, często istotna jest po prostu ich grubość. Najlepiej, żeby miały też obejmy, nie będą się przekręcać. Na ból rąk, oprócz gripów, pomogą ćwiczenia, ale to tym kiedy indziej.
Dartmoor Grips
Dobra, gripy wybrane, tylko który kolor wziąć?

5. SPD, albo platformy+dobre buty.

 Są dwie szkoły: SPD i platformy. Zacznę po kolei. Shimano pedalling dynamics, w skrócie SPD, to patent
661 SIXSIXONE SPD Shoes
Kuszące kolorem buty firmy 661. Czarna dziura po lewej jest miejscem wpięcia pedału.
japońskiej firmy polegający na wpinaniu butów do pedałów, oczywiście inne firmy też to mają. Trzeba mieć specjalne pedały i buty.Naciskając na pedał but się wpina, a wypiąć można go przez poruszenie stopą do wewnątrz, lub na zewnątrz. Co dają SPD? Po pierwsze, nie spadają nam nogi z pedałów. Po drugie, pedałowanie jest bardziej efektywne, ponieważ nie tylko naciskamy na pedały, ale też ciągniemy drugą nogą ( jedna naciska, a w tym samym czasie druga ciągnie).  A co jeżeli coś pójdzie nie tak i noga się nam nie wypnie? Zdarza się to bardzo rzadko, prawie nigdy, ale mimo to wybrałem drugą opcję.

Platformy+dobre buty. Platformy to nic innego jak płaskie pedały z wystającymi "kolcami". Kolcami są zwykłe śrubki, które nazywają się pinami. Takie pedały są nieco szersze niż tradycyjne. Jest bardzo dużo rodzajów platform, niektóre mają po 8 pinów z każdej strony, niektóre aż 11. Moje mają tylko 5 i uważam, że więcej nie potrzeba. według mnie największą zaletą platform jest to, że nie ma opcji nie wypięcia się. Oprócz tego wygrywają na błocie, ponieważ czasami trzeba na zakręcie jedną nogę wystawić (pójść bokiem). Najlepszą przyczepność przy platformach dadzą nam buty z płaskimi podeszwami (nie tak jak wydaje się wielu ludziom, trapery).
Teva Downhill shoes
Buty firmy Teva. Wyglądają ciekawie, może kiedyś w nich pojeżdżę
Kilka firm opracowało specjalne buty rowerowe, które dają nam największą przyczepność. Do najpopularniejszych z nich należą 5.10 ( five teny). Sam ich używam i muszę powiedzieć, że hasło reklamowe firmy, "stick it", jest jak najbardziej prawdziwe. Najlepszym co można zrobić to wypróbować obie możliwości. Wkrótce powiem więcej o tej drugiej, czyli o platformach.



Do zalet SPD należą: niespadanie nóg z pedałów, bardziej efektywne pedałowanie. Wady SPD: Możliwość niewypięcia nogi, czasami przydaje się możliwość wkładania nóg na pedały,

Zalety platform: ułożenie stóp na pedałach w dowolnej pozycji, możliwość zdejmowania i zakładania nóg na pedały. Wady: zdarza się, że noga spadnie z pedała.

Na dzisiaj to wszystko. Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapoznaj się z moimi zasadami komentowania.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...