Zapraszam na mojego nowego bloga: Bert Freeride
Popularność ochraniaczy karku stale wzrasta od kilku lat, w wielu sportach. W końcu i ja postanowiłem zainwestować w taki ochraniacz. Niedawno kupiłem mój pierwszy ochraniacz karku- Leatt Brace DBX 5.5. Dotychczas jeździłem w zbroi, ale uznałem, że ochraniacz karku jest bardziej skuteczny niż zbroja, przy ewentualnych poważnych urazach, będąc jednocześnie bardziej wygodnym. Obecnie na rynku jest wiele producentów oferujących takie ochraniacze- Alpinestars, Moveo, Atlas. Dlaczego więc wybrałem akurat Leatt z RPA? Bo sprzedaje również zbroje kompatybilne z tymi ochraniaczami i ich wybór jest naprawdę duży a ja rozważam zakup takiej zbroi. Pierwsza rzecz, którą omówię to:
Zawartość zestawu
W pudełku, od producenta, otrzymujemy:
- Ochraniacz karku,
- Dystanse do regulacji ochraniacza,
- Dystanse do regulacji tylnej płetwy,
- Paski mocujące,
- Kartę gwarancyjną,
- Instrukcję i wlepkę.
Regulacja i dopasowanie
Odpowiednie wyregulowanie i dopasowanie ochraniacza do naszego ciała jest niesamowicie ważne. Źle wyregulowany ochraniacz może przynieść więcej kłopotów niż korzyści, dlatego warto poświęcić temu trochę czasu .
![]() |
Przed Leattem leżą dystanse do regulacji ramion i przodu ochraniacza. |
- Regulacja kąta nachylenia tylnej płetwy
- Regulacja, która odsuwa/przysuwa tylną i przednią płetwę
- Dystanse do podniesienia ochraniacza na ramionach
- Dystanse do podniesienia ochraniacza na przedniej płetwie
Jak widać możliwości regulacji jest sporo, dzięki czemu łatwo jest dopasować go do naszych potrzeb. Regulacja tylnej płetwy została bardzo ułatwiona w stosunku do poprzednich wersji tego produktu. Zamiast dokręcać dystanse kluczem imbusowym, wystarczy włożyć odpowiednią gumkę w odpowiednie miejsce. Jest to bardzo łatwe i szybkie. są cztery rożne gumki. Każda odchyla ją o inny kąt: 0°, 5°, 10° i 15°
Druga regulacja, o której wspomniałem umożliwia nam przesunięcie całego elementu z tylną płetwą w przód lub tył.
Wystarczy odciągnąć czerwoną dźwignie (należy to zrobić bardzo mocno, bo dźwignia nie jest prosta do podważenia) i przesunąć element. Analogiczna regulacja znajduje się z przodu ochraniacza i działa w ten sam sposób. Czerwona dźwignia widoczna jest na zdjęciach powyżej.
Następna regulacja to dystanse. Widoczne na pierwszym zdjęciu. Wystarczy wcisnąć gumki do otworów i po sprawie. Paski regulacyjne pomagają utrzymać ochraniacz na miejscu. Co ciekawe producent twierdzi, że są one opcjonalne , a bez nich ochraniacz łatwo przemieszcza się, co nie jest wskazane.
![]() |
Jedną z tych gumek... |
![]() |
...nakładamy na to miejsce.. |
![]() |
... i gotowe! |
Druga regulacja, o której wspomniałem umożliwia nam przesunięcie całego elementu z tylną płetwą w przód lub tył.
Wystarczy odciągnąć czerwoną dźwignie (należy to zrobić bardzo mocno, bo dźwignia nie jest prosta do podważenia) i przesunąć element. Analogiczna regulacja znajduje się z przodu ochraniacza i działa w ten sam sposób. Czerwona dźwignia widoczna jest na zdjęciach powyżej.
![]() |
Dźwignia do regulacji przedniej |
Zakładanie i ściąganie ochraniacza
Tu również zaszła znacząca zmiana w stosunku do poprzednich modeli. W poprzednich modelach trzeba było odciągnąć klamrę, co nie było takie łatwe, przynajmniej na początku. Pamiętam, że wiele razy przymierzałem Leatty kolegów i za każdym razem nie potrafiłem ich zapiać. Wiem, że jest to kwestia wprawy i po jakimś czasie zapinanie ochraniacza nie stanowiłoby dla mnie kłopotu, ale byłem miłe zaskoczony rozwiązaniem zastosowanym w tym modelu. Trzeba wsunąć jeden element w drugi i czekać na kliknięcie.
Żeby ściągnąć ochraniacz wystarczy nacisnąć przycisk. Oprócz zwykłego ściągania jest jeszcze otwarcie awaryjne. polega ono na przesunięciu elementu. Żeby to zrobić potrzebujemy coś płaskiego i szerokiego lub monety

Szczegółem, który pomaga przy zdejmowaniu ochraniacza, jest drobna wyściółka(jest wykonana z szorstkiej gumy), która jest nad przyciskiem do otwierania. Dzięki temu nawet w rękawiczkach łatwo jest wyczuć gdzie trzeba naciskać.
Inne
Leatt Brace DBX 5.5 ma składaną tylna płetwę. Poprzez złożenie tylnego panelu ochraniacz zajmuje o wiele mniej miejsca niż jego starsi bracia.
![]() |
tylna płetwa składa się w stronę przodu ochraniacza |
Wygoda
Nie będę się tutaj rozpisywać, bo nie ma nad czym. Dobrze założony ochraniacz jest prawie niewyczuwalny- przynajmniej dla mnie. Warto jest założyć do niego paski i ścisnąć je dosyć mocno, dzięki temu ochraniacz dobrze trzyma się na swojej pozycji i nie przemieszcza się w trakcie jazdy. Przez kilka godzin ciągłego użytkowania ochraniacza, nie odczułem żadnych znacznych niedogodności. Oczywiście po jego ściągnięciu poczułem różnicę, ale tak jest ze wszystkimi ochraniaczami jakie kiedykolwiek powstały.Podsumowanie
Ten ochraniacz od razu przypadł mi do gustu. Jest bardzo przemyślany i dopracowany. Producent wprowadził w tym modelu wiele zmian, które naprawdę ułatwiają używanie ochraniacza. Poprzednie modele zapewniają tę samą ochronę, ale są mniej ergonomiczne. Póki co jestem z niego zadowolony.
________________________________________________________________________________
Leatt Brace DBX 5.5
Zalety:
- Bardzo dopracowany i dopasowany do potrzeb użytkownika,
- Składana tylna płetwa
- Łatwa i rozbudowana regulacja
- Obniżony profil w porównaniu do poprzednich modeli
- Ułatwione zdejmowanie
Wady:
- Cena...
- Brak worka do przechowywania
Moja ocena: 9/10
Dla zainteresowanych. Prezentacja modelu w krótkim filmie.
Dla zainteresowanych. Prezentacja modelu w krótkim filmie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zapoznaj się z moimi zasadami komentowania.